15. juli 2009

Sommer er festivaltid



Dette er første sommeren på lenge at vi ikke har vært på noen utendørs festival. Det startet med Midnattsrocken i 2005, og etter det har vi vært på Skiippagurrafestivalen hvert år. Skulle egentlig gjerne fått med meg begge to i år, de hadde kjempebra programmer. Men sånt blir vanskeligere med en liten baby og adresse laaangt unna. Bildet over er fra Midnattsrocken 2005, da var Wig Wam et av headlinerne. Hadde tenkt til å finne frem et bilde fra Skiippagurrafestivalen, men ser ut til at jeg kun har bildene derfra på jobb-pcen...
Men jeg får iallefall med meg Varangerfestivalen, som tilbyr mer jazz enn rock, og bare innendørsscener rundt omkring i byen. Jeg håper på å få med meg en av konsertene til Christiansand String Swing Ensemble under årets Varangerfestival. Vi var på Opticom da de spilte der i 2006, og aldri har jeg sett det koke så i det lokalet som da. Noen nærmere begrunnelse trenger jeg vel ikke, etter beskrivelsen under?



Christiansand String Swing Ensemble var sist på Varangerfestivalen i 2006 og leverte noen fantastiske konserter. Når de i år har 10-årsjubileum er det en glede å ha de tilbake på festivalen. Etter oppstarten i Kristiansand i 1999 er bandet satt tydelig på kartet som en grensesprengende bidragsyter på den norske livescenen. Dette gjennom utstrakt turnevirksomhet over hele landet, samt turnering i Norden, Russland, Argentina & Frankrike.

Christianssand String Swing Ensemble er en hardtslående energibombe, med en intensitet og nerve som er svært smittsom. Det melankolske uttrykket er også en viktig del av den helhetlige konsertopplevelsen.

Med ingrediensene sigøynerjazz, franske chansons, amerikansk jazz, opera, og en 1/4 kilo sirkusmusikk, er møtet med bandet en uforutsigbar og spennende affære.

“Et fyrverkeri av et band” Aust Agder Blad
“En konsertkveld utenom det vanlige” Oslo Jazzfestival
“Sjølv taklampane svingar, i et lokale stint av begeistring over Christianssand String Swing Ensemble" Stavanger Aftenblad
“Complete musicians with lots of energy on stage...” BBC World
“Overbevisende uttrykk i et kompakt og utadvendt band...” La Nacion, Argentina

Les/se mer på http://www.stringswing.no/
Teksten om CSSE er lånt fra http://www.varangerfestivalen.no/
Har du vært på festival i sommer? Og hvilken kunne du tenkt deg å dra på?

post signature

2 kommentarer:

  1. jeg var paa Trestokkfestivalen paa Nesodden i fjor! Jeg er egentlig ikke noe festivalmenneske, men det var absolutt en hyggelig opplevelse! Godt med plass, knapt kö til toalett eller for aa kjöpe öl!
    Folksong-festival var det altsaa!
    PS! Bildene fra hytta var nydelige! Du har satt Efjorden paa kartet for min del:)

    SvarSlett
  2. Heldige du som skal på Varangerfestivalen! Jeg kjenner han Miguel (vokalisten) litt siden jeg synger i vokalgruppe med samboeren hans. StringSwing er superflinke, det kommer sikkert til å bli kjempebra :-) Du får hilse...

    SvarSlett

Bloggingen hadde ikke vært det samme uten kommentarene fra dere. Tusen takk for at du legger igjen noen ord :)