12. september 2010

Røde bær = snødekte trær?


Det har vært ei veldig fin helg! Nå sitter jeg bare og haler ut restene av den, før jeg tar kveld. I går var det sommertemperatur her, med sol. blå himmel og 15 grader i skyggen. Vi plukket rips og koste oss i hagen.
Høsten er her for fullt. Selv om det føltes som sommer i går, var det ikke til å unngå å se at løvet begynner å bli gult. Det har skjedd i løpet av de siste to ukene. Jeg, som pendler til og fra jobb, har sett stor forskjell på trærne i det siste.
Denne rogna står i hagen vår. Den er full av rognebær. Det er andre rogner jeg ser også. Er det ekstra mye i år? Eller er det noe jeg innbiller meg? Var det ikke slik at mye rognebær er lik mye snø til vinteren? Og det er vel bra? eller? Jeg bare gleder meg til fortsatt høst en stund fremover...

Har du hatt en bra helg?

Vigdis ♥

.

1 kommentar:

  1. Googlet det jeg, for jeg lurer også, og fant bl.a. dette:

    "Har det vært en snørik vinter, blir det lite rognebær (fordi treet ikke klarer å bære tungt to ganger).

    Har det vært lite snø om vinteren, blir det derimot mye rognebær.

    Altså er det vinteren som bestemmer mengden rognebær, og ikke rognebærmengden som bestemmer hvordan vinteren blir (ganske logisk når du tenker deg om...)"

    og

    "Ove Arbo Høeg gikk svært så systematisk til verks og samlet opplysninger fra hele landet om hva rognebæra varsler (i "Planter og tradisjon"), tilsammen fra 136 herred eller byer:

    26 steder varsler mye rognebær en våt høst.
    57 steder varsler det mye snø.
    69 steder varsler det lite snø, og på 59 steder tilføyes det at rogna ikke skal bære to bører samme år.
    11 steder varsler det hard vinter.
    Og til slutt: 4 steder i Nord-Norge varsler mye rognebær godt sildefiske (denne sammenhengen er ikke så enkel å tenke seg)."

    *ler*

    Men det var jo MYE snø i vinter som var, hvertfall i Elverum og da er det ganske logisk at det blir lite bær pga den tunge vinteren, men gubben sier det er "bra med bær", så jeg er like blank!

    SvarSlett

Bloggingen hadde ikke vært det samme uten kommentarene fra dere. Tusen takk for at du legger igjen noen ord :)