19. mai 2010

Oreokake til pinsen?

Til 17. mai i år lagde jeg Oreokake. Jeg har funnet flere oppskrifter som ligner hverandre på nett. Ikke noen av dem var helt som jeg ville ha den, så her er min variant. Dette trenger du:

450 g Oreokjeks
100 g smeltet smør
1 pk Philadelphia/2 pk Kremost Naturell
2,5 dl melis
1 dl kremfløte
1 spiseskje sukker
1 pose sjokolademousse (uten Daim)
melk til sjokolademousseen. Sjekk hvor mye på posen.

Knus kjeksene. Jeg legger dem i en pose, og knuser med hånda. Du kan finknuse dem med f.eks. en stavmikser, men da risikerer du at bunnen blir veldig kompakt. Legg til side ca. 1/4 av de knuste kjeksene. Legg resten i bunnen av en kakeform og hell smeltet smør over. Om du ikke har form som sitter fast i fatet, er det smart å ha bakepapir i bunnen.

Miks sjokolademousseen etter anvisning på pakken. Hell den i kakeforma, og strø ca halvparten av kjeksene du la til side over. Sett i kjøleskapet ca. en time.

Miks osten med 2.5 dl melis til en luftig blanding. Miks så 1 dl av fløten med 1 ss sukker til en luftig og fin krem. Bland fløtekremen og ostekremen forsiktig med en slikkepott. Hell dette over kakebunnen og smør utover. Strø resten av kjeksene over. La stå i kjøleskapet ca en halvtime. Så kan du pynte med f.eks. sjokoladesaus. Kaken blir best om den så får stå kjølig over natten.

Noen foretrekker et ekstra lag vanlig krem på toppen. Det gjør ikke jeg :)

Lykke til!

post signature

9 kommentarer:

  1. Mmmm oreokake er ein av mine favoritter :) Denne såg veldig god ut!

    SvarSlett
  2. mektig og sikkert kjempegod. takk for oppskrift

    SvarSlett
  3. Nam nam! Går det an å bestille til bursdagen min og få den levert på døra? ;) tihi..

    SvarSlett
  4. Lekker kake :) Og ja takk jeg bestiller også en ;P

    Hilsen Tina

    SvarSlett
  5. Åååå den så jo bare helt nydelig ut!! Kan tenke meg den smakte herlig:) Blir nok en prøvelse her å;)
    Ha en finfin dag og helg i Ballangen, klem Maria!

    SvarSlett
  6. Naaaaam! Nå fikk jeg helt vann i munnen her! Ha en flott fredag! Klem Heidi

    SvarSlett
  7. Åhh.. denne såg bare helt fantastisk god ut!!
    Har enda tilgode å prøve oppskrifta mi.. men det må vel snart bli en god anledning til litt kake igjen, eller hva? ;)

    Ha en strålende helg!
    Klem fra
    Kjersti

    SvarSlett
  8. nam.. fikk skikkelig lyst på kake nu:)
    den så himmelsk god ut:)
    ønske dåkker alle en fin pinse:)
    klem

    SvarSlett
  9. Kaken du lagde var kjempe-god!! Så nå tenkte jeg at jeg skulle prøve å lage den selv.. Vi får se hvordan det går :)

    SvarSlett

Bloggingen hadde ikke vært det samme uten kommentarene fra dere. Tusen takk for at du legger igjen noen ord :)