9. november 2010

Julemarked i storby?

Noe av det koseligste å bruke en helg før jul på, er å dra på julemarked i en storby i Europa. Gjerne i slutten av november, så desember kan nytes med forberedelser i hjemlige omgivelser.

Lenge før jeg kjøpte digitalkamera var jeg og min kjære på julemarked i Tivoli i København. (kanskje jeg må finne frem og scanne noen bilder?) Der var det god stemning med julemusikk, nissehus, boder og lukt av brente mandler. Drar gjerne tilbake dit! Jeg hadde en plan om å avslutte permisjonen i fjor med en førjulstur til København. Men så endret det seg da søskenbarnet mitt plutselig bodde og jobbet i Tallinn.

Litt, i ettertid for dårlig viste det seg, research viste at julemarkedet i Tallinn startet 20. november. (Når det er sagt, var det flere blader som viste til samme dato) Jeg, mamma og prinsessa bestilte billetter for å være der den helga det åpnet. Da det nærmet seg avreise hørte vi rykter om at julemarkedet ikke åpnet før 29. november. Og det ble vi møtt med i flotte og innbydende magsiner på flyet også.

Søker jeg nå, finner jeg at årets julemarked i Tallinn arrangeres på Rotermann Square 19. november til 9. januar. Så lett er det å trå feil. For leter jeg litt til, finner jeg denne oversikten, som viser at julemarkedet i gamlebyen åpner 27. november i år. Så kanskje det var julemarked i Tallinn da vi var der likevel? Bare ikke i gamlebyen, der vi tilbragte mesteparten av tiden?

Iallefall, mens jeg har skrevet dette har jeg lært en ting: Ikke stol på at det første eller andre du finner stemmer. Dobbelt- og trippelsjekk litt før du bestiller flybilletter. Kanskje denne artikkelen hos NRK kan være et godt utgangspunkt?

Men når det er sagt, så hadde vi en fin tur. Det er jo åpne butikker og boder hele året. Og det ble shopping, til lavere priser enn på julemarkedet en uke senere, kunne vår utsendte "spion" fortelle. Best av alt var det kanskje at det var forholdsvis lite folk i gamlebyen også, så det var ingen problem å komme frem i gatene eller inn på butikkene med barnevogn.

Prinsessa var nesten ett år da vi var der, og hun hadde tålmodighet som en engel. Satt i vogna og hadde masse spennende å se og følge med på. Så fikk hun leke og røre seg på rolige cafeer og hjemme i leiligheten. Tipper det ikke hadde vært like enkelt med en sånn tur i år. Så til dere som har barn som enda ikke kan gå, utnytt det, og dra på tur ;)

I år blir det julemarked her hjemme som gjelder. Siste helga i november åpner årets julegate i Narvik, og da skal det være stort marked og liv i byen. Gleder meg!

Har du planer om julemarked i år?
Eller har du noen julemarkedfavoritter?

Etter at jeg skrev dette innlegget, har VG laget VG Reises store juleshopping-guide.

Vigdis ♥

.

1 kommentar:

  1. Vi skal til Køben på julemarked i Tivoli og jeg gleder meg allerede!! :) Min kjære og jeg var der for mange år siden, og når vi måtte bruke opp noen bonuspoeng med sas før de gikk ut (nei så leit.. hihi..) så var valget enkelt. Så nå teller jeg ned til julemarked, og håper guttene kommer til å like det! :)
    Ellers pleier jeg å få med meg noen lokale julemarked også, det er en fast del av juleforberedelsene! :)
    KLEM

    SvarSlett

Bloggingen hadde ikke vært det samme uten kommentarene fra dere. Tusen takk for at du legger igjen noen ord :)