25. november 2012

Julestrømpen




Julestrømpe har lange tradisjoner i Skandinavia, spesielt fra tiden før det ble vanlig å få besøk av selveste julenissen. En lang strømpe eller sokk ble hengt opp på julaften, slik at nissen i løpet av julenatta kunne legge i godteri og andre småting, som barna fikk da de sto opp på juledagsmorgenen. Etter krigen ble det imidlertid mer vanlig å få julenissen på besøk om julaften.
I senere tid har tradisjonen med julestrømpe dukket opp igjen, men nå gjerne på andre dager enn juledagen. Julestrømper på juletrefester og slikt har vært vanlig, selv om strømpa som oftest har blitt byttet ut med poser.


I USA – der den store gaveutdelingen vanligvis finner sted først i skumringen første juledag, har barna som vane å henge opp julestrømpene julaften, gjerne ved peisen om en slik finnes, ellers i entreen eller nær juletreet. Det første de gjør juledags morgen er å sjekke strømpene, som da er fylt med små «ventegaver» (stocking stuffers) som godteri og små leker.  Fra Wikipedia

Hvilken tradisjon har dere med julestrømpe? Hos oss legges den ved senga på kvelden lillejulaften, og er fylt med godter og små gaver julaften. Slik var det hjemme da vi var små, og slik er det her nå. For min del er det kanskje ikke et like stort mysterium hvordan nissen får det til, men han har en egen evne til å komme innom akkurat de minuttene vi sover denne spennende natta.



Denne julestrømpen sydde jeg til tantebarnet mitt Bertine for to år siden. Fireåringen min har arvet strømpen jeg arvet fra pappa da jeg var liten.

Vigdis
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggingen hadde ikke vært det samme uten kommentarene fra dere. Tusen takk for at du legger igjen noen ord :)